Kategorier

2012-08-12

Hejhopp!

I förrgår åkte vi igenom ännu en kanal, Eems-kanalen. Den var väldigt mysig då man åkte genom trånga kanaler genom städer och ängar där kossor och får betade lite vart som helst. Dock har vi en rätt så djup båt så vi höll nästan på att hamna på grund kanske två gånger men det löste vi genom att jag, mamma och Pim fick ställa oss i mitten av båten för att tynga ner.

Efter en hel dag genom kanalen stannade vi vid Lauwersmeer, straxt innan sista slussen, och stannade där över en natt. Nästa morgon drog vi iväg mot slussen där en liten olycka inträffade av klantiga lilla mig. Jag skulle dra in båten mot kanten men det var sån strömm och vind så att vi gled iväg, men jag vägrade att släppa båtshaken och den satt fast och jag kunde inte få loss den. sedan blev jag ju tvungen att släppa för annars skulle jag... ja ni kan ju tänka er vad som skulle hända. Två snälla gubbar i en annan båt fick sedan tag på båtshaken och vi fick tillbaka den! slutet gott allting gott!

Det tog en hel dag och kväll från Lauwersmeer till Vlieland (uttalas Friland), ca 60 NM. Det var ingen härlig färd direkt då det gungade från sidan och första sjösjukan för stackars lilla Pim kom ombord. Mamma lyckades även göra en superläcker spaghetti bolognese (?) medan det gungade ombord, vilket hon är väldigt stolt över!

Idag i Vlieland så har jag, mamma och Pim solat på stranden hela dagen medan pappa har lagat våran kyl som hade slutat fungera. Snart ska vi äta på en restaurang här i närheten och sedan ha en myskväll med film inkluderat! Hoppas ni också får en härlig söndagskväll, kraam!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar