Kategorier

2013-01-07 - Frågestund!

Hejhej! Nu är det många som har ställt lite frågor, jätte kul tycker jag! så nu tänkte jag besvara några öppet här på bloggen. Hoppas att ni blir nöjda med svaren!

Hur stor är eran båt ca?
Båten är 11,89 meter lång och 3,62 meter bred.

Hur pass nära lever ni till varann?
Eftersom vi bor fyra personer på en båt så bor vi väldigt nära inpå varandra. Nu har vi turen att fungera ganska bra ihop och oftast respekterar vi varandras privata liv osv. Självklart kan det vara riktigt jobbigt ibland, särskilt i början av resan, men man vänjer sig ganska snabbt.

Har du någon i din ålder på resan?
Nej, tryvärr... skulle vara roligt att ha någon i sin egna ålder att prata med och dela samma livstil med. De flesta som är ute och långfärdsseglar är barnfamiljer, pensionärer och grupper i typ 20-30 årsåldern, vad jag har märkt... Men här umgås man med alla, man kan inte vara så kräsen.

Vad är det roligaste / jobbigaste minne hittills på din resa?
Det roligaste minnet på min resa var när Daniel kom till Gran Canaria och var med oss i två veckor. Det jobbigaste minnet var de långa överseglingarna som tog en vecka eller mer.

Hur var maten på er seglats över Atlanten?
Vi åt lite blandat. Vi äter mycket pasta med sås eftersom det går snabbt att tillaga, eller olika burkmat. När vi väl fångar upp en fisk så tillagar vi den. Joris (en av besättningen över atlanten) gjorde den godaste ;)

Vad saknar du mest (förutom du vet vem...)?
Haha, förutom ni-vet-vem så saknar jag mina kompisar väldigt mycket!... och lata dagar då man bara kan sitta framför tv:n eller datorn och frossa. Jag saknar även Rostbröd väääldigt mycket!

Vilket ställe har varit finast/fulast, Trevligast/otrevligast?
Ojoj vad svårt! Man har sett så många fina och trevliga ställen så det går inte ens att räkna på fingrarna... Men det ställe som jag fastnade för väldigt mycket var Casceis i Portugal, just för att det var så himla vackert, man kunde ta tåget till Lisabon som bara tog 20 minuter och dem har sjukt god mat där! Sen är de karibiska öarna också sjukt fina och alla människor är så trevliga! Det fulaste och otrevligaste stället måste vara Tyskland, hamnarna var inte trevliga och det var grått och trist. 

Vilket ställe skulle du vilja åka tillbaks till?
De ställen som jag skulle vilja åka tillbaka till är Bayona i Spanien och Casceis i Portugal, eftersom det var så mysigt där och maten var god.

Hur har det gått med studierna?
Två ord - skit dåligt - alldeles för mycket distraktioner.

Hur pass väl stämmer resan överens med förväntningarna innan?
Det stämmer bra faktiskt! dock trodde jag att skolan skulle gå mycket bättre och att jag skulle ha mer internet - dumt nog.

Hur varmt är det?
Väldigt varmt! håller inte koll på hur många grader men här i Bequi blåser det ganska mycket, och det är bara skönt.

Hur är vädret?
Hur det är nu eller hur det har varit? Vädret nu är väldigt olika, det regnar lite varje dag men det är oftast fint väder. Från Danmark och vidare har det nästan alltid varit bra väder.

Vilka djur har ni sett och vilket var roligast att se?
Vi har sett olika fiskar, delfiner, valar, tumlare, olika fåglar, sköldpaddor m.fl. De roligaste djuren att se var definitivt delfiner och valar.

Hur är priserna på de olika ställena?
Priserna är väldigt olika men det billigaste och mest värda stället måste nog vara Portugal och de dyraste ställena måste nog vara öarna i Västindien.

Hur blir livet sen när ni kommer tillbaka? Hur blir det med jobb o bostad och de?
När vi kommer tillbaka blir det ju att börja om på nytt. Sälja båten, skaffa en bostad, fixa jobb... ja. I början kanske man får bo på båten tills man hittar en lägenhet och sen får man jobba sig uppåt tills man har råd med en bättre bostad.

2 kommentarer:

  1. Tack tack Linnea,men jag håller med dig(om fisken) ;-))men din mor lagade jäkligt god mat heela överseglingen(tomatsoppan tex) ha ha,skämtosido så var det mycket godare o varierad kost än jag trodde var möjligt på en sådan färd.Hälsa mamma det.
    Ha det
    Mr X

    SvaraRadera
  2. Tack så hemskt mycket för svaren. Var jätte roligt att få läsa:)
    Lycka till med studierna nu när ni kommer vara relativt stilla.
    Hälsa alla.

    kram Karin

    SvaraRadera