Kategorier

2012-11-22 - Kap Verde

Oioi! Nu har vi äntligen anlänt till Kap Verde efter en veckas färd från Gran Canaria, Puerto Rico - vilket man var rejält trött på efter ett tag på grund av all turism och tråkigheter... Men nu är vi i ett nytt land med nya människor, ny miljö och ny helt underbar kultur enligt mig.

Tisdagen den 13e åkte vi iväg och var ute i sju och ett halvt dygn. Under den tiden hann det hända förvånansvärt mycket. Vi hann få upp en tonfisk och två guldmackrill på ungefär ett kilo, vi fick se delfiner och en valflock med, vad vi tror, var knölvalar som simmade ungefär två meter från båten. Blev jag rädd och höll nästan på att kissa på mig? Utan tvekan. En dag fann vi en bläckfisk i mitt och Pims rum som hade kilat fast sig i golvet som morfar (som är den nya passageraren ombord och ska följa med över atlanten. Det ska även mammas och pappas kompis, Jori, göra som kommer den 29e hit till Kap Verde) tog upp och började jaga oss med. En annan dag då jag satt uppe på däck, alldeles själv, mitt på natten och filosoferade kom en flygfisk och flög rakt in i mitt bröst från ingen stans. Jag fick självklart en chock och det blev lite av en kalabalik.

Första tonfisken

En konstig fågel (aka. Kurre) som tog snålskjuts av oss det sista dygnet
 Vi kom fram till Mindelo i Ilha de São Vicente tisdagen den 20e väl behållna och redo att upptäcka det nya stället. Vi har hittills hunnit äta på en god restaurang med härlig musik av deras slag, gått på deras marknader och köpt färska grönsaker och fisk och bara njutit. Jag gillar verkligen den här staden då den är väldigt trevliga människor och det är väldigt genuint, precis som jag vill ha det!








6 kommentarer:

  1. Hej Linneá! Skönt att höra att ni har kommit fram och verkar ha haft en spännande resa på havet. Fiskelycka och påhälsning av "fisk" och fågel. Roligt att den nya platsen känns spännade och genuin. Må så gott! Hälsa gänget! Kram U.

    SvaraRadera
  2. Hej, skönt med en uppdatering, Jori har kollat sidan två tusen gånger varje dag sedan ni åkte... mycket resfeber är det. Nåt du vill ha från Sverige? Hälsa gänget. Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina! gulligt att du frågar! jag har faktiskt en sak som jag skulle vilja ha hemifrån om ni får plats med det, och det är lite pysselgrejer som man kan sysselsätta sig med under dåliga dagar. Jag har redan rit- och målar grejer men det skulle vara kul med fina pärlor, trådar och spännen som jag kan göra smycken av. Kram

      Radera
    2. Hej hej, jag gör plats! :-) Hör av dig om det är nåt mer. C

      Radera
    3. Hej där,
      jag har köpt ett slags startkit och ett gäng extra pärlor men det var svårt att välja färg och sånt, de mindre snygga träpärlorna ingick i kitet. Pärlor är inte helt billigt insåg jag. Skickar grejerna med Jori så kan du väl hojta om du vill ha fler pärlor och i vilka nyanser typ. Har inte hittat några stenliknande pärlor än men jobbar på det, tar med till Barbados i så fall. Ha det gott. Kram Carina

      Radera
  3. Hej igen! Nu har det börjat bli vinter. Snön har kommit, dock mest iform av slask, men det skall bli kallare. 1:a advent på sönd. Mysigt att få börja pynta. Ni får väl snart oxå plocka fram lite julsaker (lådan ni fick vid avskedsminglet). Vill nu passa på att önska er alla en bra och lycklig resa över det stora blå. Ta hand om er och "be careful out there". Kramar U+M

    SvaraRadera