Kategorier

Oups!

Som ni kanske har märkt så har jag inte varit så bra på att uppdatera här! Skulle ha skrivit när jag var i Panama och jag skulle ha skrivit när jag kom hem från Panama, men icke sa Nicke! men jag tänkte att det kanske är dags nu att skriva lite om min Panamaresa och hur det var att träffa familjen, om jag fortfarande kommer ihåg hehe.

I vilket fall som helst var det helt underbart i Panama. Dock var resan dit ett h*lvete... först tog vi ett flyg till New York som tog ca 8 timmar tror jag och sen fick vi vänta på flygplatsen (vi = jag och Daniel) i fem timmar, men det var ganska lugnt! Vi åt pizza och godis så det var inte så farligt! Sen åkte vi från New York till Panama city och det tog 5 timmar. När vi hade kommit till Panama skulle vi byta flygplats för nästa flyg som skulle gå till Bocas del Toro gick från en annan flygplats, så vi tänkte att vi åker dit på en gång så kan vi sova över där på flygplatsen och ta flyget som går 6.30 nästa morgon. Vi tar en taxi, och för det första kan ingen i Panama city prata engelska så man får liksom prata lite blandning av engelska-spanska- och teckenspråk typ... När vi väl satte oss i taxin och var påväg mot flygplatsen så sa taxichauffören att flygplatsen var stängd och skulle inte öppna förrän kl 4 på morgonen och klockan var då 10 på kvällen. Så chauffören körde oss till en stor busstation där vi stannade hela natten bland alla kackerlackor och läskiga människor som inte verkade ha något annat för sig på en lördagskväll (tror jag) än att sitta på en busstation och stirra.

Jag och Daniel satt i alla fall och spelade passians (kortspel) hela natten och vi hade inte ätit någonting och var skithungriga och trötta. Men sen på morgonen försökte vi få tag på en taxichaufför igen, vilket inte var helt enkelt för han kunde inte ett enda ord på engelska och visste dessutom inte vilken flygplats vi ville till, så han fick tillslut fråga någon av hans kompisar som förstod lite bättre. Efter det gick allt som smort! vi kom fram till flygplatsen, tog flyget till Bocas del Toro och träffade min underbara familj!






Ungefär såhär glada var vi när vi såg varandra och jag blev helt paff av hur vackert det var i Bocas del Toro. Det var väldigt karibiskt med små färgglada hus och rastafarisnubbar som gick runt på stan. Och just den där utomlandsdoften... alltså ååh! det är typ det bästa som finns.


När vi kom fram till Bocas del Toro började äventyret på en gång tillsammans med familjen och min moster, kusin och Pierre. Första dagen åkte vi till Red frog beach - en ö/strand som är känd för att vara den enda ön med den sällsynta, giftiga och röda grodan. Dock fick vi inte se någon men vi fick se andra grodor!



Vi besökte många andra stränder också som Estrella beach (sjöstjärne-stranden), som blev lite utav en favorit. Och Playa Bluff där jag, Daniel, Pappa och Pierre prövade på att åka så kallade "boggie board".

Playa Bluff

Estrella beach

Estrella beach

Playa Bluff

Playa Bluff

Andra dagar gick vi djungelturer, åkte fyrhjuling, kollade på vrålapor och sengångare och på kvällarna åt vi ute på restauranger och hängde hemma hos moster, kusinen och Pierre och spelade quiz och drack white russians, super mysigt!

















Nu blev det väldigt mycket bilder här! men resan har varit helt underbar och jag skulle definitivt vilja åka tillbaka till Panama någon gång för att utforska lite andra ställen. Nästa gång vill jag bland annat åka till Sam Blas (små öar utanför Panama) som ska vara superfint!

Jag har faktiskt saknat att blogga lite och dela med mig om vad som händer i mitt liv, dels för att det är jätteroligt att läsa bloggen sen när man blir äldre! Ha det så bra, vi hörs inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar